
İslam Düşüncesinin tüm dünya ölçeğindeki meselelerinin bu sempozyumda uluslararası düzeyde yetkin ilim ve fikir adamlarının katkılarıyla tartışılması hedeflenmektedir.
Akademi ve sivil tüm fikir ve ilim insanlarını tebliği sunmak üzere katkıya davet ediyoruz.
Önemli Tarihler
Tebliğ Özeti Kabul: 20 Haziran 2025
Geri Bildirim: 30 Haziran 2025
Tam Metin Tebliğ Kabul: 31 Ekim 2025
Sempozyum Tarihi: 14-16 Kasım 2025
Sempozyum konuları ve katılım şartlarına aşağıdaki bağlantıdan ulaşabilirsiniz:
Müslüman toplumlardan başlayarak tüm dünyaya doğru genişleyen çoklu problemler giderek derinleşiyor görünmektedir. İster gündelik hayat pratiklerine isterse meselelere yaklaşımda ortaya çıkan düşünce ve perspektiflere bakalım, son tahlilde hayatı kuşatan küresel ölçekli problemlerle insanlığın düçar olduğunu müşahede etmekteyiz. Bu problemler bugünün dünyasında hem derinleşmiş hem de sayısı artarak fazlalaşmıştır.
Özelde müslümanların ağırlıklı olarak yaşadıkları Ortadoğu’da ve dünyanın farklı coğrafyalarında farklı problemler yaşamaktadırlar. Öncelikle Filistin meselesi yıllardan bu yana süren bir İsrail işgali ve kıyımı ile sürekli gündemdedir. Filistin meselesinin farklı açılardan işaret ettiği en önemli sorunlardan birisi müslüman devletlerin kendi aralarında birlik, bütünlük ve ittifak sağlayamamalarıdır. Esasen uzun yıllar boyu Ortadoğu coğrafyasında yer alan Irak, Suriye, Lübnan vb. ülkeler parçalanmakta ve bölge küresel aktörler tarafından yeniden düzenlenmektedir. Çatışma ve şiddet kadar yoksulluk, göç vb. birçok sorun bölgenin kaderi olmuş gibidir. Halbuki Ortadoğu coğrafyası enerji, petrol, kültür, insan kaynakları, din, dil vb. açıdan toplamda ciddi bir potansiyele sahiptir. Ancak bu potansiyellerin bilfiil bir güce dönüştürülemediği görülmektedir.
Avrupa başta olmak üzere dünyanın farklı ülkelerinde yaşayan müslümanların eğitim, iş, istihdam, göçmen politikaları, inanç hürriyeti vb. sorunlar yaşamaktadırlar. Esasen dünya insanı kapitalizmin ortaya çıkardığı olumsuz sonuçları adalet, gelir paylaşımında adaletsizlik, sağlıklı gıdaya ve suya ulaşım, sekülerleşme, özgürlük, tüketim, borçlanma konusunda derin krizler yaşamaktadırlar. Afrika insanı ise asgari yaşam şartlarını sağlama ve insani yaşam konusunda derin bir handikap içindedir. Tüm bunlar “sömürü” etrafında tanımlanabilecek bir sorunu da karşımıza çıkarmaktadır. Özellikle bunun derinleşerek müslüman toplumlarda “zihinsel sömürü” şeklinde derinleştiğini belirtmeliyiz.
Tüm bu derin problemler paradigmal bir krizden kaynaklanmaktadır. Problemler onu ortaya çıkan “akıl” ve “paradigma”nın içinden halledilemezler. Müslümanlar gerek kendileri gerekse tüm insanlığın problemlerini çözme noktasında artık tarihe aktif bir özne olarak müdahil olmalarının zamanı gelmiştir. Tüm problemler karşısında islami bir “akıl” ve perspektiften bakış açısının gerekliliği artık daha da belirginleşmiştir. Fakat bu problemlerin çözümünden daha önce islami düşüncenin sorunları üzerine yeniden ve derinden bir tartışmanın başlaması zarureti bulunmaktadır. Öyle görünmektedir ki, müslümanlar içinde bulunulan dünya ile başa çıkabilecek bir düşünceyi üretmek ve islami bir akıl ve perspektifen ufuklu bakışlar geliştirmek üzere hareket etmelidirler.
Biz bu sempozyumda kapsamlı bir şekilde “İslam düşüncesinin problemleri”ni tespit ile çözümlerine yönelik analiz ve önerileri ortaya konulmasını hedeflemekteyiz. Sempozyum gerek bilim ve düşünce insanlarının biraraya gelerek tartışmalarını gerekse islam düşüncesine dair problemlerin daha net bir şekilde tespit edilmesini sağlayacaktır. İnsan ve Medeniyet Hareketi bünyesinde yeni kurulan “Beytü’l-Hikme İslam Düşüncesi Enstitüsü” olarak bu tespitler ve öneriler bizim için bir bakıma gelecekteki çalışmalarımızın rotasını belirlemek ve stratejiler geliştirmek bağlamında yol gösterici olacaktır.
Belirleyici olmamakla birlikte fikir vermesi açısından sempozyumda ele alınması istenen konu başlıkları aşağıda belirtilmektedir.
1.Birlik, Bütünlük ve İttifak Arayışları
-Batı Dünyasında İttifak Örnekleri (AB-NATO-BM)
-İslam Medeniyeti ve Toplumsal Düzen İlişkisi
– Ümmet Olgusunun Küresel Sosyo-politik Konumu
-Ümmet, Ulus ve Cemaat Kavramları Bağlamında Müslüman Toplumlar
– Müslüman Devletlerin ittifakı
– Dünya Müslüman Alimler Birliği Çalışmaları
– Sömürgecilik Öncesi ve Sonrası Müslüman Ülkeler ve Sorunları
– “İslam Ülkeleri” Kavramının Olgusal İçerikleri
– Müslüman Toplumlar ve Mezhepler Arası Farklılıklar
– Modern Dünya Sistemi’nde İslam Ülkeleri’nin Konumu
-Medeniyetler Çatışması ve İslam Medeniyeti İlişkisi
- Radikalizm ve Şiddet
-Radikalizm ve Din İlişkisi
-Dini Metinlerin Anlaşılmasında Aşırılık Problemi
-Şiddet Olgusunun Toplumsal Boyutları
-Din Kaynaklı Radikalizm ve Birlik Sorunu
-Dini Eğitim ve Radikalist Eğilimleri
-Terör Eylemleri ve Dini Meşruiyet Sorunu
-Mezhepler ve Radikalizm Sorunu
-Toplumsal Şiddet Bağlamında Selefilik ve Vahhabilik
-Haricilik ve Günümüz Mezheplerine Etkisi
-Küresel Şiddetin Araçsallaştırılması
-Terör ve Radikalizm İlişkisi
-Dini Metin ve Yorum İlişkisi
-Radikal İslamcılık
3.İçtihad
– İçtihad Felsefesi
-İçtihad ve Toplumsal Sorunlara Çözüm Üretme Faaliyetleri
– İçtihad Farklılıklarının Toplumsal Sonuçları
-İçtihad ve Mezhep Taassubu
-İçtihad ve Kanunlaştırma Faaliyetleri: Sorunlar ve Çözümler
-Siyasal Sorunlar ve İçtihad İlişkisi
-Müslüman Toplumların Sorunlarına Çözüm olarak İçtihad Olgusu
-Sosyal, Ekonomik ve Siyasi Sorunlar Karşısında İçtihad’ın İmkan Alanı
- Batı’ya Bağ(ım)lılık ve Sömürgecilik:
-Kültürel Emperyalizmin İslam Dünyasına Etkileri
-Ekonomik Ambargolar ve İslam Ülkeleri
Batı’ya düşünsel bağ(ım)lılık
Zihinsel Sömürü
5.Özgürlük
-Özgürlüğün Kavramsal Çerçevesi
-Bireysel Özgürlük Anlayışları/Farklılıkları
-Kadercilik ve Özgürlük Problemi
-İslam Düşüncesinde İnsan Hürriyeti
-İradecilik ve Özgürlük Problemi
-İslam Felsefesinde Özgürlük
-Teslimiyet ve Özgürlük İlişkisi
-Bireysel Özgürlük ve Din İlişkisi
-Özgürlük Tartışmaları Kapsamında Birey ve Toplum İlişkileri
-Müslüman Toplumlarda Özgürlük Olgusu
-Düşünce ve İfade Özgürlüğü
-Kamusal Alanda İfade Özgürlüğü
-Eşitlik ve Özgürlük İlişkisi
-İdeolojik Olarak Özgürlük Yorumları
-Dijital Özgürlükler ve Problemler
-Özgürlük ve Ayrımcılık Tartışmaları
-Mahremiyet ve Özgürlük İlişkisi
-Özgürlük ve Sorumluluk İlişkisi
6.Adalet
-Felsefi Bağlamda Adalet
-Sosyolojik Bağlamda Adalet
-Ahlaki Bir Erdem Olarak Adalet
-Siyasi Bir Gaye Olarak Adalet
-Tarihi Tecrübe İçinde Adalet
-Güncel Olaylar Karşısında Adalet
-Geleneksel Adalet Anlayışlarının Günümüze Etkileri
-Kur’an-ı Kerim’de Adalet Kavramı
-Bireysel ve Toplumsal Adalet Düşüncesi
-Adalet ve Sorumluluk İlişkisi
-Sosyal Adalet Anlayışı
-İslam Hukuku’nda Adalet Kavramı
-Siyaset ve Adalet İlişkisi
-İslam Medeniyetinde Adalet Kavramı
-Adalet ve Ekonomik İlişkiler
-Modern Dünyada Adalet Sistemi
-Küresel Adaletsizlikler
-Adalet ve Toplumsal Barış İlişkisi
-Adalet ve Zulüm İlişkisi
-Küresel Kamuoyu ve Adalet İlişkisi
-Müslüman Dünya’da Adalet Problemleri
Gelir paylaşımında adaletsizlik
7.Bilgi ve Bilim
-Felsefe ve Bilim İlişkisi
-Epistemolojinin Ontolojisi
-İslam Bilim Tarihinde Metodolojik Yaklaşımlar
-İslam Dünyasında Bilim ve Teknoloji
-Batı’da Klasik ve Modern Bilim Anlayışları
-Bilgi Yayılımının Sosyal Ağlar Üzerine Etkisi
-Bilgi Merkezleri, Yönetimi ve Sistemleri
-Bilgi Toplumu
-Araştırma Yöntemleri
-Müslüman Toplumların Güncel Sorunlarına Metodolojik Öneriler
-Dijitalleşme ve Bilgi Teknolojileri
-İslam Ülkeleri’nde Bilimsel Üretim
-İslam Geleneğinde Kütüphaneler
-İslami İlimlerde Usul Arayışları
-Bilginin İslamileştirilmesi Tartışmaları
-İslam Düşüncesinin Yeniden İnşası
-İhya-i Ulumu’d-Din Tartışmaları
-Vahyin Bilgi Değeri
-Kutsal Kitaplar ve Bilim
-Akıl ve Vahiy Tartışmaları
8.Üniversite ve Eğitim
– İslam dünyasındaki üniversitelerde İslami ilimlerin inşa süreci
– İslami ilimlere tahsis edilen birimler
– İslami ilimler ve teknoloji
– Modern bilgi kuramları ve İslami ilimler
– İslam ilimlere dair araştırmalarda modern metodolojilerin kullanımı
– İslami ilimlere dair araştırmalarda interdisipliner ve multidisipliner çalışmalar
– İslam çalışmalarına ağırlık veren Batı kurumlarıyla mukayeseler
– İslami ilimler, eğitim ve küreselleşme
– Modern dini akımlar karşısında İslami ilimler
– İslami ilimlere dair kurumlarda evrenselleşme sorunu
-Yüksek Din Öğretimi
- Ahlaki Yozlaşma
-Ahlâk – Medeniyet İlişkisi
-Savaş Ahlâkı ve Soykırım
-İslam Medeniyetinde Ahlâkın Yeri ve Önemi
-İslam Medeniyetinin Sürekliliğinde Ahlâkın Rolü ve Etkisi
-Kur’an-ı Kerim ve Hadislerde Ahlâkî Vurgular
-Uluslararası İlişkilerde Ahlâk
-Temel Hak ve Hürriyetlerin Korunmasında Ahlâk
-Ahlâkî Değerlerin Menşei ve Kaynağı
-Ahlâk Edebiyatı/Literatürü
-Ahlâk Teorileri
-Ahlâkın Kökeni Üzerine Farklı Yaklaşımlar
-Ahlâkın Değişmesi Problemi
-Ahlâkı Etkileyen İç ve Dış Faktörler
-Bilim Etiği
-Bilişim Ahlâkı
-Yapay Zekâ Etiği
-Biyoetik
-Medya, İletişim ve Ahlâk
-Günümüz Ahlâk Problemleri ve Ahlâkî Yozlaşma
-Ahlâkî Çöküntü ve Din
-Hukukun Ahlâkîliği Meselesi
-Ahlâk, İbadet ve İnanç İlişkisi
- Devlet
-İslam’da Devlet ve Yönetim Anlayışı
– İslam Hukuku’nda Siyer
-İslam’da Uluslararası İlişkiler
Devletin rolü ve görevi
-Modern Ulus Devlet Çerçevesinde İslam Ülkeleri
Müslüman toplumlarda devletlerin durumu
-İslam’da Yöneticinin Görevleri
-Siyasetname Literatürü
-Din-Devlet İlişkileri ve Laiklik
-Müslüman Ülkelerde Sivil Toplum ve Devlet İlişkileri
-İslam Ülkelerinde Siyasi Rejimler
-Modern Dünyada Hilafet Kavramı
-İslam Ümmeti ve Devlet İlişkisi
- İdeoloji ve İdeolojikleşme
-Modern Dünya’da İdeolojik Kutuplaşmalar
-İslamcılık İdeolojisi
-Sağ ve Sol İdeolojilerin Kesişim Noktasında İslam Ülkeleri
-Siyasi İdeolojiler ve İslam
-Müslüman Ülkelerde İdeolojik Yönelimler
-İslami Modernizm Düşüncesi
-Gelenekçilik
-İslam Dünyasında İdeolojik Bütünlük Problemi
-Neo-ideolojik Hareketler
-Post-İdeolojiler
-İslamın İdeolojikleştirilmesi Problemli
-İslam Düşüncesinde Direniş ve Bağımsızlık İdeolojisi
12.Modernizm-Post/modernizm
-Postmodernizm ve İslam Düşüncesi
-İslam ve Modernizm
-İslam, Modernizm ve Gelenek İlişkisi
-Postmodern Hakikat Anlayışı ve İslam
-Modernleşme Teorileri Kapsamında İslam Ülkeleri
-Oryantalizm ve Din İlişkisi
-Postmodern Dünyada Dindarlık Anlayışları
13.Zaman ve Mekan
-İslam Düşüncesinde Zaman Tasavvurları
-İslam Şehirlerinde Mekan Düzenlemeleri
-Kelam’da Zaman Problemi
-Küreselleşen Dünya’da Mekanın Konumu
-Müslüman Toplumlararası Mekan ve Birlik Problemi
-İslam Ülkelerinde Tüketim ve Zaman İlişkisi
-İslam Dünyası’nda Zaman ve Sosyal Düzen İlişkisi
14.Laiklik/Sekülerizm
-Kur’an ve Laiklik
-Batı Dünyasında Laiklik-Sekülerizm Tartışmaları
-Laiklik ve Din Öğretimi
-Din ve Sekülerleşme
-Teokratik-Laik Devlet Tartışmaları
-İslam Düşüncesinde Şeriat Kavramı
-Seküler Bilim ve Dini İlimler
-İslam Ülkelerinde Din ve Devlet İlişkileri
-İslam Ülkelerinde Hukukun Kaynağı Problemi
-Sekülerleşme Krizi
-Postmodern Dönemde Dindarlık Tartışmaları ve Seküleleşme İlişkisi
-Laiklik ve Sivil Toplum İlişkisi
-Demokrasi ve Din İlişkisi
-Post-Sekülerizm
-İslamcı Hareketler ve Laiklik Tartışmaları
15.İslam ve Reform
-İslam’da Reformist Hareketler
-İslam Dünyasında Rönesans ve Reform Çağı
-İslam ve Terakki Sorunu
-Din, İhya ve Reform İlişkisi
-Modern Dönemde Dini Yorumlama Tartışmaları
-İslam Düşüncesinde Islah Faaliyetleri
-İslam ve Tecdid İlişkisi
-Dini Düşüncede Anlam Sorunu
-Modern Dönemde Fıkıh ve İçtihad
16.İnsan Hakları
-İslam’da İnsan Hak ve Hürriyetleri
-İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi ve İslam
-Veda Hutbesi Bağlamında İnsan Hakları
-Küresel Eşitsizlikler ve İnsan Hakları
-Modern Dünyada Dini Hak ve Özgürlükler
-İslam Hukuk Felsefesi ve İnsan Hakları
-İslam Felsefesinde İnsan Hakları ve Özgürlük İlişkisi
-Din ve Doğal Hak Düşüncesi
-Küresel Siyaset ve İnsan Hakları Sorunu
-Temel Hak ve Hürriyetlerinin Kaynakları
-Küresel Egemenlik Arayışları ve İnsan Hakları İhlalleri
-İslam Ülkelerinde İnsan Hakları Düşüncesi
-Güvenlik Anlayışı ve İnsan Hakları İlişkisi
17.Teknoloji ve Bilim
-Dijitalleşme ve Din İlişkisi
-Sosyal Medyada Din Dilinin Dönüşümü
-Medyada Din İstismarı ve Ötekileştirme Faaliyetleri
-Teknoloji ve Dini Dezenformasyon
-İslam Ülkelerinde Gençlik Teknoloji ve İnanç Sorunları
-İslam Ülkelerinde Teknoloji ve Dini Kimlik
-Din Teknoloji ve Mahremiyet İlişkisi
-Dini Metaverse Dünyası
-Teknoloji, Dijitalleşme ve Yapay Zeka Alanlarında Dinin Geleceği
-Medya ve Gençlerin İslam Algısı
-Dijital Para ve İslam İktisadı
-Metaverse ve Dindarlık
-Teknoloji ve Dini Sosyalleşme İmkanları
-Tekno-vaaz Kültürünün Geleceği
-Sanal Dünyada Dini Kimlikler
18.Küreselleşme
-Küreselleşme ve Din İlişkisi
-Küreselleşme ve Dini Sosyal Davranışlar
-Küreselleşme ve Dini Araştırmalar
-Küresel Sorunlara İslami Yaklaşımlar
-Küresel Göç Dalgası ve İslam Ülkelerinin Sosyo-politik Konumu
-Küresel Medya ve İslami Terörizm Sorunu
-Küresel Barış ve Din
-Küreselleşme ve Din Eğitimi
-Küreselleşme ve Dini Çoğulculuk Problemi
-Küresel Şiddet ve Din İlişkisi
-Küresel Barışın İslam Ülkerinde İmkanı
-Küresel Medya ve Dindarlık Tutumları
-Küresel Ahlakın İmkanı
- Sanat
-İslam’da Sanat ve Estetik
-İslam Sanatı’nın Kaynakları ve Prensipleri
-İslam Sanatlarının Özgünlüğü
-İslam’da Sanat ve Tevhid Anlayışı
-İslami Gelenekte Estetik Anlayışlar
-İslam ve Edebiyat
-İslam ve Mimari
-İslam ve Musiki
-İslam Dünyasında Modern Sanatlar
-İslam’da Sanat Eğitimi
-İslam Ülkelerinin Estetik Kaygıları
20.Dini Grup ve Cemaatler
-İslam Dünyasında Dini Grup ve Cemaatler
-Dini anlayış Farklılıkları ve Mezhep İlişkisi
-Kolektif Şuur ve Cemaat İlişkisi
-Müslüman Ülkelerde Dini Grup ve Cemaat Sınıflandırmaları
-İslam Dünyasında Mezhepsel İdeolojiler
-Dini Çatışma ve Bütünlüğün Göstergeleri olarak Dini Gruplar
-İslam Tarihinde Dini Düşünce Çeşitliliği
-Dini Grup ve Cemaatlerin Temel Dinamikleri
-İslam Dünyasında Dini Grupların Teolojik Kökenleri
-Mezhep ve Cemaat İlişkisi
-Batı Dünyasında İslami Cemaatler
-İslam Siyaset Düşüncesinde Cemaatlerin Konumu
-Siyasal İslamcılık ve Din
-Küresel Dini Cemaatler
21.Tembellik ve Atalet
-İslam Dünyasında Geri Kalmışlık Problemi
-İslam ve Terakki İlişkisi
-Dini Düşüncede Bilimsel Üretim Sorunu
-Dini Düşünce ve Tembellik Sorunu
-İslam Tarihinde Beytü’l-Hikme’nin Dinamik Etkileri
-Sömürgecilik Faaliyetleri ve Zihniyet Dönüşümü
-İslam Ülkelerinde Dini Düşüncenin Canlılığı Problemi
-Tembelliğin Dini Konumu
-İslam’da İlerleme Düşüncesi
22.İktisadi Durum
-İslam İktisadının Teşekkülü
-İslami Finans Sistemleri ve Küresel Ekonomi
-İslami Finans Literatürü
-İslam Ülkeleri Ekonomik İşbirliği İmkanları
-Faizsiz Bankacılık Uygulamaları
-İslam Ülkeleri’nde Kapitalilzm Sorunu
-Küresel Sermaye ve İslam Ekonomisi: İmkan ve Sınırlılıklar
-İslam Ülkelerinde Faizsiz Finans Örnekleri
-Müslüman Toplumlarda Ekonomik Eşit/sizlikler
-Küresel Enflasyon Karşısında İslam Ülkelerinin İktisadi Açılımları
-Zekat ve Müslüman Ülkeler Arası İş Birliği İmkanı
-Serbest Piyasa Ekonomisi ve Müslüman İşadamları
-Küresel Ekonomi’de İslam Ülkelerinin Konumu
Prof. Dr. Mustafa Tekin
Fatih Büyükkara
Hüseyin Nasrullah İnan
Duygu Karakaş Aydın
Bilim ve Danışma Kurulu:
Prof. Dr. M. Ali Büyükkara (Marmara Üniversitesi)
Prof. Dr. Alparslan Açıkgenç (İbn Haldun Üniversitesi)
Prof. Dr. Sami El-Daghistani (Lund University-İsveç)
Prof. Dr. Ziyauddin Serdar (United Kingdom)
Prof. Dr. Haggag Ali (Academy Of Arts-Kahire)
Prof. Dr. Celaleddin Vatandaş (Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi)
Prof. Dr. M. Muhtar Shankiti (Katar)
Prof. Dr. Şaban Ali Düzgün (Ankara Üniversitesi)
Prof. Dr. Celal Türer (Ankara Üniversitesi)
Prof. Dr. Hasan Korkut (Marmara Üniversitesi)
Prof. Dr. M. Fatih Aysan (Marmara Üniversitesi
Prof. Dr. Muhammed Kızılgeçit (Atatürk Üniversitesi)
Prof. Dr. Alev Erkilet (İbn Haldun Üniversitesi)
Prof. Dr. Hüseyin Aydoğdu (Erzurum Teknik Üniversitesi)
Prof. Dr. Abdullah Taha İmamoğlu (Trakya Üniversitesi)
Prof. Dr. Muhammet Özdemir (Düzce Üniversitesi)
Prof. Dr. Murat Ak (Necmettin Erbakan Üniversitesi)
Prof. Dr. Mustafa Özel (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi)
Prof. Dr. Serdar Demirel (İbn Haldun Üniversitesi)
Prof. Dr. Özgür Kavak (Marmara Üniversitesi)
Prof. Dr. Sami Kılınçlı (Çukurova Üniversitesi)
Prof. Dr. Necmettin Kızılkaya (İstanbul Üniversitesi)
Prof. Dr. Bekir Karlığa (İstanbul)
Prof. Dr. Mehmet Erdoğan (İstanbul)
Prof. Dr. Zekeriya Güler (Marmara Üniversitesi)
Doç. Dr. Emine Keskiner (Marmara Üniversitesi)
Doç. Dr. Faruk Karaarslan (Necmettin Erbakan Üniversitesi)
Doç. Dr. Muhammet Yurtseven (Süleyman Demirel Üniversitesi)
Doç. Dr. Vahdettin Işık (İbn Haldun Üniversitesi)
Doç. Dr. Enes Topgül (Marmara Üniversitesi)
Dr. Öğr. Üyesi Erdal Kurğan (Marmara Üniversitesi)
Dr. Öğr. Üyesi Fahri Güzel (İbrahim Çeçen Üniversitesi)
Dr. Öğr. Üyesi Hatice Boynukalın Şenkardeşler (29 Mayıs Üniversitesi)
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Genç (Marmara Üniversitesi)
Dr. Öğr. Üyesi Osman Yılmaz (Sabahattin Zaim Üniversitesi)
Dr. Öğr. Üyesi Yahya Macit (Ardahan Üniversitesi)
Dr. Ahmet Emin Dağ
Dr. Casir Avde
Dr. Necdet Subaşı
Dr. Muhammed Mustafa Yüksel (Almanya)
Dr. Aslıhan Gül (Fransa)
Merdan Güneş (Almanya)
Ömer Bostan (DİB Kocaeli Dini Yüksek İhtisas Merkezi Öğretim Üyesi)
Tebliğ özeti gönderme: 20 Mayıs-20 Haziran 2025
Kabul edilen özetlerin geri bildirimi 30 Haziran 2025
Tam metin tebliği gönderme: 31 Ekim 2025
Sempozyum tarihi: 14-16 Kasım 2025
Tebliğler Türkçe, Arapça ya da ingilizce dillerinden birisinde sunulabilir.
Sempozyuma katılım ücretsizdir.
Sempozyum yüzyüze ve İstanbul’da icra edilecektir.
Katılımcılar sadece bir tebliğle katılabilirler.
Önerilen tebliğler daha önce yayımlanmamış olmalıdır.
Katılımcılar tebliğ özetlerini “Tebliğ Özeti Formu”nu doldurarak belirtilen e-mail adresine göndereceklerdir.
Tebliğ özetleri 500 kelime olarak anahtar kavramlarla birlikte Türkçe yazılmalı. Buna Arapça ya da ingilizce dillerinden birisinde özetler eklenmelidir.
Tebliğ özetleri başlık, problem, tez, yöntem ve çıktıları net bir şekilde içermelidir.
Sempozyum konuları bölümünde verilen alt başlıklar fikir verici olup bu başlıklarla sınırlı değildir.
Kabul edilen tebliğ sahipleri tam metinlerini 31 Ekim 2025 tarihine kadar göndermelidir. Bu tarihe kadar tam metin olarak gönderilmeyen tebliğler sempozyum programına alınmayacaktır.
Kesin kabuller tam metin tebliğlerden sonra bildirilecektir.
Tebliğlerin nihai kabulüne bilim kurulu karar verecektir.
Sempozyumda sunulan tebliğler sempozyum kitabında yayımlanacaktır.
Kabul edilen ve sempozyumda sunulan tebliğ sahiplerinin yol ve konaklama giderleri tarafımızca karşılanacaktır.
Tebliğ başlığı net bir şekilde yazılmalıdır.
Yazarın ünvanı ile birlikte ismi ve soy ismi başlığın altında sağa yanaşık biçimde yazılmalıdır.
Yazarın çalıştığı kurum, mail adresi ve orcid numarası ismin sonuna konulacak simge ile dipnotta belirtilmelidir.
Tebliğ metni Times New Roman yazı karakteriyle 12 punto ve 1.5 satır aralığıyla yazılmalıdır.
Dipnotlar sayfa altı dipnot sistemi ile yazılmalıdır.
Tebliğ tüm ekleriyle birlikte 40 (kırk) sayfayı geçmemelidir.
Tebliğde ana ve yan başlıklandırmalarda sayı sistemi kullanılmalıdır.
Tebliğler problemi ve tezini net bir şekilde ortaya koymalı, yöntemi belirtmeli ve sonunda çıktıları, önerileri ihtiva etmelidir.
